06 grudnia 2010
Interwencja obywatelska w sprawie składowania śniegu i parkowania pojazdówDziś otrzymaliśmy kopię pisma skierowanego przez aktywnego obywatela do służb miejskich w sprawie "utrudniania ruchu drogowego poprzez niewłaściwe składowanie śniegu oraz blokowania zaparkowanymi pojazdami".
Zachęcamy do inspiracji tą postawą i podejmowania własnych interwencji (o których można również nas powiadamiać)!
Poniżej tekst pisma, opartego na interwencji Marcina Jackowskiego z Zielonego Mazowsza.
Tym razem listu nie opatrzymy naszym komentarzem - zrobili to za nas inni :-) Wystarczy przeczytać komentarz redakcyjny na stronie Zielonego Mazowsza, podmieniając jedynie: Warszawa > Wrocław i Zarząd Oczyszczania Miasta > Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta ... i wszystko pasuje!
Zdjęcia załączone do pisma znajdują się w galerii obok. W lepszej rozdzielczości można oglądać je tutaj.
Do:
Zgłoszenia SM Wrocław <interwencje@strazmiejska.wroclaw.pl>
Dyspozytor ZDiUM <zgloszenia@zdium.wroc.pl>
Oficer rowerowy Wrocław <daniel.chojnacki@um.wroc.pl>
Kopia do: Wrocławska Inicjatywa Rowerowa
SKARGA
Wnoszę skargę na podmiot odpowiedzialny za zimowe utrzymanie ulic wymienionych w pkt.1 oraz na pracę straży miejskiej, która nie usuwa pojazdów blokujących przejazd (pkt.2)- uniemożliwiając prawidłowe odśnieżenie i przejazd, oraz interwencji w sprawie niewłaściwego odśnieżenia terenu przy posesjach. Działania te powodują zagrożenie i utrudnienia dla ruchu kołowego oraz pieszych.
Uzasadnienie
1.
Kontrapasy m.in. na ulicach Ładnej, Kiełbaśniczej oraz droga dla rowerów (dalej zwana DDR) przy ulicach: Plac Grunwaldzki, Skłodowskiej-Curie, Drobnera, Plac Bema, Mickiewicza, Olszewskiego, Rondo Ronalda Regana. Podobnie wygląda sytuacja na innych, nieudokumentowanych przeze mnie DDR.
Na DDR zrzucono zwały śniegu nawet tam, gdzie nadal widoczne jej oznakowanie czytelnie wskazywało na przebieg i przeznaczenie, bądź całkowicie zaniedbano ich odśnieżanie. W przypadku wielu traktów, gdzie DDR sąsiaduje z chodnikiem wyznaczono pojedyńczą "wyrwę" w zaspie. Wjazd/wyjazd/przejazd przy skrzyżowaniach w wielu miejscach jest graniczący z niemożliwością i grozi poważnym wypadkiem (zał. zdjęcia).
2.
Pojazdy zaparkowane na kontrapasach w centrum opisują nawet gazety ("Kontrapasy lekarstwem na zaspy", Otowrocław.com). W przypadku kontrapasów, przy obecnych warunkach drogowych omijanie blokującego pojazdu jest to szczególnie niebezpieczne. Pojazdy NAGMINNE zaparkowane na skrzyżowaniu Ładnej/Piwnej zgłaszałem wielokrotnie telefonicznie pod 986. Dodatkowo pojazdy te, prócz parkowania na środku skrzyżowania, parkują na kontrapasie oraz przejściu dla pieszych (pomijając odstęp od przejścia i skrzyżowania 15m). Taka sama sytuacja jest na rogu Ładna/Szczytnicka. Wyjazd z kontrapasa jest zablokowany praktycznie od czasu jego powstania kilka miesięcy temu (dodatkowo pojazdy są zaparkowane na obszarze wyłączonym z ruchu), podobnie jest w przypadku DDR na Placu Bema.
Zgodnie z polskim prawem droga rowerowa jest ciągiem komunikacyjnym przeznaczonym do prowadzenia części ruchu drogowego (rowerowego). Nic mi nie wiadomo o tym, aby jakikolwiek akt prawny dopuszczał (poza sytuacjami nadzwyczajnymi) wykorzystywanie przestrzeni drogi rowerowej do długotrwałego składowania śniegu, błota pośniegowego czy innych zanieczyszczeń. A stan klęski żywiołowej nie został ogłoszony. Tarasowanie drogi rowerowej (np. poprzez nielegalne parkowanie) jest karalne, a umieszczanie w jej skrajni jakichkolwiek przeszkód stanowi naruszenie właściwych rozporządzeń określających warunki techniczne dróg.
Równomiernie rozłożona warstwa śniegu w pewnych granicach pozwala na jazdę rowerem. Niestety, w opisanych miejscach nie tylko zaniechano odśnieżenia ciągu jezdnego przeznaczonego dla rowerów, ale zgarnięto wprost na niego i w dużej ilości śnieg z biegnących obok chodników. Zaspy stanowią przeszkodę całkowicie uniemożliwiającą przejazd. Co więcej próba ich sforsowania może się zakończyć wypadkiem, kiedy np. świeży śnieg przykryje nadtopioną i powtórne zmrożoną zaspę. Kolejnym wysoce negatywnym skutkiem opisanego postępowania jest długotrwałe zaleganie na drogach rowerowych zasp i ich pozostałości, nawet wtedy, gdy wokół śnieg całkowicie stopnieje. Źle widoczna, ciemna mieszanka brudu i lodu wprost na trasie roweru stanowi istotne zagrożenie i utrudnienie. W razie wypadku podmiotowi winnemu zaistnienia takich okoliczności grozi odpowiedzialność karna i/lub cywilna. A w świadomości pieszych ujednolica się pojęcie chodnika i drogi dla rowerów, jako ciągu pieszego.
Zaniechanie działań w w/w sprawie oznaczałoby przyzwolenie dla zagrożeń bezpieczeństwa ruchu. W tym stanie wnoszę o dochowanie przez Państwa należytej staranności i doprowadzenie działalności wszystkich podwykonawców zimowego utrzymania ulic na terenie Wrocławia do stanu zgodnego z prawem, tzn o niezwłoczne spowodowanie usunięcia zwałów śniegu umieszczonych na drogach rowerowych. Albo o wskazanie podstaw prawnych, które dopuszczają takie postępowanie, w trybie przepisu art. 10 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej i we wskazanym w tej ustawie terminie.
Ponadto mając na uwadze opisany stan i jego potencjalne konsekwencje wnoszę o:
- Pilne nakazanie wszystkim podwykonawcom zimowego utrzymania ulic na terenie Wrocławia zaprzestania powszechnej i szkodliwej praktyki zgarniania zwałów śniegu na drogi rowerowe;
- Zobowiązanie ZDiUM i innych jednostek miejskich nadzorujących zimowe utrzymanie ulic do systematycznej kontroli przestrzegania i egzekwowania w/w nakazu.
- Zobowiązanie Straży Miejskiej, aby strażnicy częściej patrolowali i interweniowali we wskazanych miejscach.
Proszę o poważne potraktowanie pisma i poinformowanie o podjętych działaniach w terminie przewidzianym w KPA.
Z poważaniem
Mateusz Urbaniak

brawo!
Też zgłaszałem sprawę drogi na Mickiewicza, ale po tygodniu, żadnej reakcji nie widać.
Brawa dla Pana Mateusza!d |
Brawo.
Komunikat zwarty, wyczerpujący temat i solidnie przygotowany. Trzeba by jeszcze kilkaset takich i może, może...Paweł S. |
Coś ode mnie
Dorzucę jeszcze jeden przykład: ul.Popowicka - pod warstwą śniegu wydzielony w jezdni pas dla rowerów.
WrocNam |
olszewskiego
 edek |
bema
 edek |
legnicka
i tak praktycznie można mnożyć takie komentarze bez końca...
edek |
kałuża ul. Bema
Popatrzcie na zdjęcie edka z ulicy Bema. Na jezdni tworzy się niezła kałuża. Zajmuje ona cały (jeden) pas. Pamiętam, iż przy dużej ulewie zastałem tam ochlapany. A tu okazuje się, że ta kałuża występuje częściej.
|
Koszmarne
są obecnie nie tyle co drogi rowerowe ale chodniki. Ja osobiście się boję jeździć jezdnią przy takich wariatach przy takiej pogodzie!
Tak pokrótce chciałabym się zapytać o budżet. Co o tym sądzicie?Elka |
odpowiedź ZDIUM
Na moje zgłoszenie w sprawie nieodśnieżonej drogi rowerowej przy Mickiewicza otrzymałem odpowiedź:
"Rozwiązanie: Informujemy, że ścieżki rowerowe na terenie miasta Wrocławia oczyszczane są jedynie w sezonie letnim
Zespół Dyspozytorów ZDiUM"
d |
@Elka--Podyskutujmy o budżecie
Witam.
Możemy podyskutować o budżecie na forum
http://forum.gazeta.pl/forum/w,501,119178770,119178770,Budzet_na_rowery_2011.htmlbenek |
@d---odpowiedź ZDIUM
##### Informujemy, że ścieżki rowerowe na terenie miasta Wrocławia oczyszczane są jedynie w sezonie letnim Zespół Dyspozytorów ZDiUM"-------Napisz im maila że dokładnie to im zgłaszasz jako niewywiązywanie się zarządcy z obowiązku odśnieżania drogi.
Zatem zgłoszenie problemu nie może być jednocześnie rozwiązaniem :)
Opublikuj pismo to wyślemy zapytanie do policji czy taki stan jest zgodny z prawem i czy jeśli nastąpi wypadek wina będzie przypisana rowerzyście z powodu, że nie jechał drogą dla rowerów a po jezdni.
We wrześniu zeszłego roku Inżynier Ruchu pan Wojciech Gryczyński , który jest jednocześnie prezesem Towarzystwa Miłośników Wrocławia podczas debaty w domu Edyty Stein obiecywał, że skończy z praktyką nieodśnieżania ddr. Można i jemu zadać pytanie kto zwolnił ZDiUM z tego obowiązku.---Przykładowa wypowiedź IR o pracy ZDiUM :Wojciech Gryczyński, który oprócz prezesury w TMW jest też zastępcą dyrektora wydziału inżynierii miejskiej w magistracie, zapowiada, że ZDiUM będzie się musiał wytłumaczyć, dlaczego torowisko znajdowało się w takim stanie. - Dziewięć osób zostało rannych. Poza tym zniszczony został zabytkowy, ponadstuletni tramwaj. Jego oba wagony - mówi dyrektor. - Nie wiem na razie, jaki będzie jego dalszy los. Naprawa, o ile będzie w ogóle możliwa, pochłonie ogromne pieniądze. Towarzystwa Miłośników Wrocławia na nią nie stać.
benek |
Zgłosiłem sprawę tej kałuży na Bema.
Odpowiedź zdium :"
Rozwiązanie: jest to ponowne zgłoszone dotyczące tego samego tematu - stare już jest zamknięte o nr 13715, więc nie mogę scalić / MP
Jest to mierjsce już udrożnienie zgodnie z polecenia pana Naczelnika Gaja - obecne kałuże, są z powodu roztopów śniegu / MP
do zamknięcia / MP
Zespół Dyspozytorów ZDiUM"
|
|