12 stycznia 2010
Průjezd jízdního kola vozem je zakázán, czyli o przewozie rowerów w praskim zbiorkomie”Průjezd jízdního kola vozem je zakázán” czyli o transporcie rowerów w PID Praha pisze nasza korespondentka z czeskiej stolicy - Emilia Pruss
W okolicach Nowego Roku odwiedził mnie znajomy. Nie była to jego pierwsza wizyta w Pradze, wręcz odwrotnie - któraś z rzędu. Na początku zadałam mu jedno – za to jak ważne - pytanie: Co Ci sprawia największą frajdę w Pradze, że zawsze do niej wracasz? Odpowiedział: „Jak to co, przejażdżka metrem!”. No tak, praski PID (Pražská Integrovaná Doprava, czyli Praski zintegrowany system komunikacji) działa lepiej niż dobrze, łącząc w sobie nie tylko przedzielone przez rzekę dwie części Pragi, ale również zintegrowany system metra, tramwajów, autobusów, kolejki podmiejskiej a nawet przeprawy rzecznej. I bez mała w każdym z tych środków transportu można przewozić rower - a co więcej na określonych trasach istnieją specjalne cyklobusy, ale po kolei.
Frajdę przejażdżki metrem można połączyć z frajdą jazdy na rowerze, a w dodatku przewóz roweru jest w cenie biletu, czyli można by rzec: za darmo. W każdym wagonie metra mogą być przewożone maksymalnie dwa rowery, które powinny być umieszczone wyłącznie na ostatniej platformie wagonu w kierunku jazdy. W związku z tym, że na większości stacji metra drzwi otwierają się z lewej strony (z wyjątkiem stacji Hlavní nádraží, Prosek, Rajská zahrada, Střížkov, Vyšehrad), rower należy umieścić po prawej stronie wagonu. Jeżeli natomiast podróżujemy w ostatnim wagonie składu, rower należy oprzeć o tylną ścianę platformy.
Przewóz niniejszego środka lokomocji odbywa się w dni powszednie, weekendy i święta, od 5.00 do 24.00, przy czym lepiej unikać godzin szczytu, gdyż natężanie pasażerów jest tak wielkie, że człowiek przykleja się do drzwi przy samym wejściu, nie wspominając o rowerze, który w takim wypadku poszybował by gdzieś nad głowy pasażerów – jeśli oczywiście miałby przywilej „podróżowania w sferach powietrznych”. Dodatkowo na większości stacji są zamontowane windy (z przeznaczeniem dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich, wózków dziecięcych i oczywiście rowerów), co znacznie ułatwia transport roweru z i na powierzchnię. Ponadto jedynie w metrze można przewozić tzw. tandem, i to tylko w przypadku, kiedy jeden z rowerzystów jest niewidomy, a druga osoba jest jego przewodnikiem.
Więcej ograniczeń z przewozem jednośladów napotykamy w tramwajach. Można w nich przewozić rowery jedynie w dni powszednie między godz. 20.00 a 6.00 na wybranych odcinkach w kierunku od centrum. W weekendy oraz święta rowery można przewozić bez ograniczeń czasowych, również w kierunku od centrum. Ponadto rower powinien być postawiony w miejscu przeznaczonym na wózki dziecięce, co zazwyczaj sprowadza się do tyłu wagonu tudzież platformy przeznaczonej dla wózków dziecięcych (w przypadku nowych tramwajów Škoda). Poniżej tabelka z rozpisanymi dozwolonymi trasami:
Dozwolony odcinek wraz z kierunkiem |
Linie |
Anděl – Kotlářka – Sídliště Řepy |
wszystkie linie tramwajowe,
dostępne w
określonym czasie,
na danej trasie i
w dozwolonym
kierunku |
Dejvická – Červený Vrch – Divoká Šárka |
Hradčanská (ul. Badeniho) / Malostranská – Vozovna Střešovice – Petřiny (obowiązuje w okresie wyłączenia z ruchu ulicy Hradčanská) |
Nádraží Holešovice – Trojská – Kobylisy – Vozovna Kobylisy / Sídliště Ďáblice |
Nádraží Modřany – Poliklinika Modřany – Sídliště Modřany |
Palmovka – Bulovka – Kobylisy – Vozovna Kobylisy / Sídliště Ďáblice |
Palmovka – Ohrada – Spojovací (tylko bezpośrednim połączeniem przez przystanek Krejcárek) |
Smíchovské nádraží – Hlubočepy – Sídliště Barrandov |
Szczegółowe informacje dotyczące transportu jednośladu na danej linii znajdują się w rozkładach jazdy.
Przeprawa rowerów jest ograniczona przy wysokim natężeniu pasażerów, a co więcej, może być całkowicie wyłączona w określonym odstępie czasu i na danej trasie, o czym decyduje motorniczy (np. w przypadku, kiedy miejsce przeznaczone do przewozu wózków jest już zajęte czy tłok w tramwaju uniemożliwia przewóz roweru). Teoretycznie przed wejściem do pojazdu należy „pomachać motorniczemu” dając mu tym samym znać, że się wsiada. I w tym momencie motorniczy miałby nam „odsygnalić” - ‘tak, proszę wsiadać’ lub ‘nie, brak miejsca na rower’. Z kolei, kiedy kończymy naszą podróż tramwajem, powinniśmy dwa razy nacisnąć przycisk ‘stop’, sygnalizując motorniczemu, że chcemy wysiąść.
Jeszcze kilka zasad stosujących się zarówno do metra, jak i tramwaju:
- Jedna osoba może przewozić maksymalnie jeden rower, przy czym osoba poniżej 12 roku życia nie może sama przewozić rower
- Na każdym miejscu przeznaczonym dla rowerów, mogą stać maksymalnie dwa rowery.
- Przed wejściem do pojazdu rower powinien być oczyszczony w taki sposób, aby nie zabrudził pasażerów i należących do nich rzeczy czy pojazdu
- Rower powinien być trzymany przez pasażera w taki sposób, aby uniemożliwić jego samowolną przejażdżkę po wagonie
Jeśli chodzi o przeprawę jednośladów w autobusach, to jest całkowicie zakazana, nawet w przypadku, kiedy autobus jest podstawiany zamiast metra czy tramwaju. Dobra wiadomość jest taka, że istnieją specjalne cyklobusy czy raczej rowerobusy w polskiej wersji. Cyklobus to nic innego jak autobus przystosowany do przewozu rowerów (maksymalnie 25), rowery przyczepia się za pomocą specjalnych uchwytów, podobnych do tych, które są w pociągach z wagonami przystosowanymi do przewozu jednośladów.
Linia rowerobusu PID jest czynna w dni wolne od pracy od 4 kwietnia do 4 października na trasie Dobřichovice, nádraží - Černolice (T) - Řitka - Mníšek pod Brdy, náměstí - Mníšek pod Brdy, Kaple – Kytín, czyli w pobliżu atrakcyjnych rejonów i tras rowerowych nr 8129, 8130 i 8131. Ponadto połączenia cyklobusu są połączone z linią kolejową S7, (trasa 171 Praha – Řevnice – Beroun).
Na trasie obowiązuje taryfa PID, za przewóz roweru w cyklobusie płacimy 26 Kč (≈ 3,80 zł) bez względu na odległość, aczkolwiek przy okazaniu ważnego biletu z CD, potwierdzającego przewóz roweru w pociągu do Dobřichovic, transport roweru wyniesie tylko 13 Kč (≈ 1,90 zł).
Rower (zapakowany w taki sposób, jak podczas transportu samolotem) można przewozić również na trasie express busu AE (Airport Express), która jest czynna na odcinku dworzec główny – lotnisko Ruzyně (Hlavní nádraží - Dejvická - Letiště Ruzyně).
Przewożenie roweru pociągiem podmiejskim jest w zasadzie nieograniczone, przy czym od 28 marca do 1 listopada w dni wolne od pracy działa tzw. cyklovlak, czyli pociąg przystosowany do przewozu jednośladów. Trasa przejazdu cyklovlaku to: Praha Masarykovo nádraží – Praha-Dejvice – Hostivice – Středokluky – Podlešín – Slaný. Do przewożenia samych rowerzystów i ich jednośladów jest przeznaczony drugi wagon składu, z ograniczoną ilością miejsc siedzących i uchwytami na przymocowanie rowerów.
Ostatnią opcją transportu roweru w Pradze i jej okolicach jest tzw. Přívoz, przeprawa rzeczna promem miejskim, w odcinkach Pragi, gdzie brakuje mostu, jak np. w przypadku linii Přívoz P1: Sedlec - Zámky. Przeprawa jednośladu odbywa się za darmo, o ile posiadamy tzw. jízdenku přestupnou za 26 Kč (≈ 3,80 zł) czy bilet jednodniowy/miesięczny. Niestety nie wolno przewozić roweru tzw. lanovką, czyli kolejką linową z Újezdu na samą górę wzgórza Petříin.
Mając tyle udogodnień w praskiej komunikacji miejskiej nie pozostaje nic innego jak chwycić za rower i ruszyć w kierunku Pragi bez obawy, że motorniczy wyrzuci nas i naszego jednośladowego podopiecznego z tramwaju czy z metra. A przy okazji może i polskie MZK czy też MPK mogłyby bardziej uwzględniać potrzeby pasażerów z większym bagażem podręcznym na kółkach.
Tekst i tłumaczenie: Emilia Pruss
Źródła i ciekawe odnośniki:
http://doprava.praha-mesto.cz/
http://www.ropid.cz/
http://www.praha10.cz/
http://www.prazsketramvaje.cz/
http://www.cd.cz/
http://www.prahounakole.cz/
Biuletyn "Praha cyklistická"
bardzo przydatny artykuł :)ania |
|