07 lipca 2014
Remont Krupniczej obnaża wsteczne myślenie o mobilności Wrocławian
Niedawno rozpoczęła siÄ™ przebudowa ul. Krupniczej (projekt), która, niestety, bÄ™dzie uÅ‚omnie przyjazna pieszym i rowerzystom.
Jak wszyscy pamiÄ™tajÄ…, Krupnicza miaÅ‚a stać siÄ™ deptakiem, jeszcze w lipcu 2012 roku! Z tego pomysÅ‚y szybko siÄ™ wycofano, co oceniliÅ›my w sposób jednoznaczny TU i TU.
TrwajÄ…ca przebudowa przyniosÅ‚a zmiany w organizacji ruchu w caÅ‚ej okolicy. Nietrudno zauważyć, że zmiany te sÄ… niezgodne z obowiÄ…zujÄ…cym prawem (PolitykÄ… MobilnoÅ›ci) i zdecydowanie obniżajÄ… poziom bezpieczeÅ„stwa niechronionych uczestników ruchu.
Objazd remontowanej ulicy wyznaczono m.in. przez ul. ÅšwidnickÄ…. Niestety, po raz kolejny, zdecydowano siÄ™ na postawienie przepustowoÅ›ci aut ponad interesem pieszych i użytkowników rowerów. Remont Krupniczej obnażyÅ‚ prymat wstecznego myÅ›lenia o mobilnoÅ›ci WrocÅ‚awian.
Pierwotnie zlikwidowano przejÅ›cia dla pieszych na Krupniczej oraz Åšwidnickiej (to drugie po protestach wrocÅ‚awskich organizacji pozarzÄ…dowych, przywrócono).
Wprowadzono również nakaz jazdy w prawo (od centrum) na skrzyżowaniu Åšwidnickiej z Podwalem, przerywajÄ…c najbardziej zatÅ‚oczonÄ… trasÄ™ rowerowÄ… w mieÅ›cie (Rynek-PowstaÅ„ców ÅšlÄ…skich). Zmusza to zdezorientowanych rowerzystów do zjeżdżania na chodnik lub nielegalnej jazdy w cieniu tramwajów:
Po odblokowaniu przejścia przez Świdnicką, problem rowerowy ciągle aktualny:
Te skandaliczne zmiany rodem z lat 70. ubiegÅ‚ego wieku lub z amerykaÅ„skich autostrado-parkingów (np. upadÅ‚e Detroit) miaÅ‚y uprzywilejować ruch samochodowy, a wiÄ™c sÄ… niezgodne z prawem miejscowym.
PokazujÄ… również, że WrocÅ‚aw nie chce realizować postanowieÅ„ Polityki MobilnoÅ›ci, a mógÅ‚by to robić np. wyznaczajÄ…c wygodne objazdy dla rowerów i pieszych w czasie remontów, zachÄ™cajÄ…c mieszkaÅ„ców do wyboru Å›rodków transportu, które zmieniajÄ… miasto w lepsze miejsce do życia.
Opisane powyżej zmiany na gorsze majÄ… utrudniać życie mieszkaÅ„com aż do grudnia! Mamy jednak nadziejÄ™, że sytuacja wróci do normalnoÅ›ci jak najszybciej. W zwiÄ…zku z tym skierowaliÅ›my pismo w tej sprawie do magistratu (poniżej).
miejski_holender
Szanowni Państwo,
W zwiÄ…zku z trwajÄ…cÄ… przebudowÄ… ul. Krupniczej oraz wprowadzonÄ… w jej okolicy tymczasowÄ… organizacjÄ… ruchu, która zdecydowanie pogorszyÅ‚a warunki ruchu rowerowego i pieszego (a wiÄ™c jest niezgodna z PolitykÄ… MobilnoÅ›ci) wnosimy o:
1. BezzwÅ‚oczne przywrócenie możliwoÅ›ci jazdy rowerem na wprost na skrzyżowaniu Åšwidnicka/Podwale, w kierunku pl. KoÅ›ciuszki.
2. BezzwÅ‚oczne przywrócenie przejÅ›cia dla pieszych przez ul. Podwale przy Krupniczej.
Obecna organizacja ruchu dyskryminuje wrocławian poruszających się pieszo i rowerem, stawiając ponad wszystko przepustowość ruchu aut, a co za tym idzie naruszając postanowienia Rady Miejskiej i promując zachowania komunikacyjne wiążące się z ogromnymi kosztami społecznymi i ekonomicznymi.
Z poważaniem
Wrocławska Inicjatywa Rowerowa
objazdy dla rowerzystów
Objazdy... to jest właśnie to, co odróżnia trzeci świat od cywilizacji. Będąc w Holandii zaskoczyło mnie to, że rowerzysta nigdy nie jest pozostawiany sam sobie, tylko jeśli na drodze coś się dzieje, to jest normalnie kierowany znakami. Będąc Polakiem, kiedy po raz pierwszy spotkałem się ze znakami objazdu oczywiście nie zrozumiałem o co chodzi, co to za strzałki z symbolem roweru w bok jeśli ja chcę jechać prosto - oczywiście okazało się, że znaki miały rację a objazd dla rowerów był świetnie poprowadzony, oznaczony, wyłożony płytami betonowymi. W Polsce... niech pozostanie cytat z krakowskiego magistratu: "Nie jest to tunel dla samochodów, żebyśmy musieli organizować objazdy na czas budowy."postworek |
|