10 marca 2006
Bike&Ride i ruch "pod prąd" - kolejne propozycjePozytywny oddzew w sprawie Smoluchowskiego >> i prakingu w Leśnicy >> skonił nas do przedstawienia kolejnych propozycji. W tym tygodniu Dolnośląska Fundacja Ekorozwoju złożyła do Wydziału Inwestycyjno-Technicznego następujące postulaty: Parkingi Bike&Ride System Bike&Ride ma realne szanse zaistnieć we Wrocławiu. Inwestując jednak w parkingi rowerowe warto mieć na uwadze popyt na taką infrastrukturę. Dlatego też przedstawiliśmy propozyjce dotycze miejsc, gdzie miejsca parkingowe w systemie Bike&Ride są najbardziej potrzebne. Kolejność propozycji lokalizacji odpowiada priorytetom dla tych inwestycji: 1. Rejon Dworca Głównego Uzasadnienie: najważeniejszy w mieście węzeł komunikacyjny jest obecnie całkowicie pozbawiony możliwości bezpiecznego i darmowego zaparkowania roweru. Dlatego uważamy, iż jest to najbardziej pilna i potrzebna inwestycja. Odnośnie lokalizacji: z uwagi na duże trudności z pokonywaniem odcinka Piłsudskiego-Sucha w rejonie Dworca PKP (utrudnia to m.in zakaz poruszania się rowerem w bocznym tunelu pod dworcem), najwłaściwszym wydaje się ulokowanie dwóch parkingów: jednego przed Dworcem (Piłsudskiego), drugiego w rejonie ulicy Suchej (tył Dworca Głównego), koło Dworca PKS. Parkingi powinny być o adekwatnie dużej pojemności. Proponowane tutaj lokalizacje są też zapisane w Koncepcji tras rowerowych we Wrocławiu (pkt.7). 2. Rejon dworca Wrocław Nadodrze Uzasadnienie: równie ważny węzeł komunikacji kolejowej, autobusowej (308, 608) i tramwajowej. Koniecznie należy zapewnić możliwość bezpiecznego i darmowego zaparkowania roweru. 3. Psie Pole – centrum osiedla Uzasadnienie: główny węzeł komunikacyjny dla dużych osiedli (Zakrzów, Pawłowice, Kiełczów, Zgorzelisko, Psie Pole) położonych na północno-wschodnich obrzeżach miasta. 4. Książe Wielkie - pętla przy ul. Opolskiej Uzasadnienie: węzeł komunikacyjny służący zarówno mieszkańcom dzielnicy, jak spoza miasta. 5. pl. Grunwaldzki Uzasadnienie: ważny węzeł komunikacyjny, z którego odjeżdżają m.in. linie podmiejskie (611, 502, 505, 525). 6. Oporów w rejonie pętli tramwajowej Uzasadnienie: petla tramwajowa nie znajduje się w sercu osiedla, lecz w znacznej odległości od niego. Z tego względu część mieszkańców Oporowa nie korzysta z komunikacji tramwajowej. 7. pl. Dominikański Uzasadnienie: węzeł komunikacyjny blisko centrum miasta, skąd odchodzą linie podmiejskie (604a i 604b, 501, 502, 910, 901, 900). 8. Rejon dworca Wrocław Mikołajów Uzasadnienie: punkt przesiadkowy dla korzystających z m.in. kolei aglomeracyjnej. 9. Brochów, pętla przy ul. Mościckiego Uzasadnienie: główny węzeł komunikacyjny dla Brochowa (autobusy 125, 133, 114). 10. Dworzec Świebodzki Uzasadnienie: punkt przesiadkowy dla linii podmiejskiej (609). Rowerem w obu kierunkach Z uwagi na pozytywne rozpatrzenie postulatu dotyczącego ruchu rowerowego na ulicy Smoluchowskiego, przedłożyliśmy kolejne propozycje usprawnienia komunikacji rowerowej za pomocą dopuszczenia rowerów do jazdy „pod prąd” na jezdniach jednokierunkowych. W wyszczególnionych przypadkach konieczne jest naszym zdaniem oznakowanie poziome segregujące przestrzeń na jezdni: 1. Ul. G. Zapolskiej – potrzebny dojazd do Urzędu Miejskiego. 2. Ul. Jedności Narodowej od Probusa do Kilińskiego - przedłużenie ciągu rowerowego na tej ulicy (klasy zbiorczej wg. Koncepcji). 3. Ul. Komuny Paryskiej odcinek między Prądzyńskiego, a Kościuszki (Zgodną) – w Koncepcji figuruje tu trasa rowerowa klasy głównej. 4. Pl. Katedralny przy Katedrze – usankcjonowanie sytuacji. 5. Ul. Ładna – łącznik pomiędzy pl. Grunwaldzkim, a rejonami Prusa i Sienkiewicza (wskazane oznakowanie poziome) 6. Ul. Reja od Curie-Skłodowskiej do Grunwaldzkiej - łącznik pomiędzy pl. Grunwaldzkim, a rejonami Sienkiewicza. 7. Ul. Kościuszki od Stawowej do pl. Kościuszki, konieczna reorganizacja terenu i oznakowanie poziome – łącznik pomiędzy ciągiem ulic Kołłątaja i Kościuszki, a pl. Kościuszki i Świdnicką, część planowanej w Koncepcji trasy zbiorczej na ul Kościuszki. 8. Ul. Sępa-Szarzyńskiego [fragment] – w ciągu głównej trasy rowerowej wg Koncepcji rozwoju systemu tras rowerowych Wrocławia. 9.Ul. Rozbrat [fragment] - ulica wykorzystywana m.in. w dojazdach na Politechnikę Wrocławską. Mylące oznakowanie Zajęliśmy się też sprawą niespójnego oznakowania ciągu pieszo-rowerowego nad fosą przy ulicy Włodkowica >>. W piśmie do Wydziału Inwestycyjno-Technicznego poprosiliśmy o interpretację sytuacji, jednocześnie proponując usunięcie znaku C-13a (który wisi na słupie razem ze znakiem R1 - oznakowaniem Rowerowego Szlaku Odry) i zastąpienie go znakiem C-13/C-16 – oznaczenie ciągu pieszo rowerowego.
|
|
|
|
|