link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

aktualności
2006 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 43 |
  min min min min min min min min min min min min
25 kwietnia 2006

Jelenia Góra - miastem przyjaznym dla rowerzystów?

„Jelenia Góra - miastem przyjaznym dla rowerzystów?” – pod takim tytułem dnia 10 kwietnia b.r. w Jeleniej Górze odbyło się spotkanie na wysokim szczeblu poświęcone ruchowi rowerowemu w mieście. Była to tu już druga tego rodzaju inicjatywa, w której wzięli udział przedstawiciele Dolnośląskiej Fundacji Ekorozwoju. Tym razem motorem naszych działań był rodowity jeleniogórzanin – Daniel Chojnacki.

Spotkanie zostało zorganizowane przy współpracy Komisji Gospodarki Komunalnej Rady Miejskiej Jeleniej Góry, Biura Rozwoju Wrocławia, Fundacji Kultury Ekologicznej i Dolnośląskiej Fundacji Ekorozwoju. W składzie: Monika Kozłowska-Święconek (współtwórczyni wrocławskiej Koncepcji z ramienia BRW), Cezary Grochowski, Radosław Lesisz, Daniel Chojnacki oraz wielce pomocnego radnego Jeleniej Góry p. Jerzego Łużniaka poprowadziliśmy spotkanie w starych murach Dworu Czarne - siedziby FKE.

Panel poświęcony ruchowi rowerowemu miał rangę posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej Rady Miejskiej Jeleniej Góry. I choć rajcy niestety nie przybyli w oczekiwanym składzie (na 24 radnych przybyło 7), na spotkaniu stawiło się sporo ważnych osobistości Jeleniej Góry: zaszczycił nas swoja obecnością przedstawiciel Prezydenta, nadkomisarz policji Wydziału Ruchu Drogowego, architekt miejski, przedstawiciel Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów, wspomniani już radni, pracownicy firm projektowych, przedstawiciele biznesu rowerowego oraz sami rowerzyści.

Program panelu wyglądał następująco:

1. Daniel Chojnacki, Dolnośląska Fundacja Ekorozwoju, prezentacja:
Jelenia Góra – ocena istniejącej infrastruktury rowerowej (oraz pozytywny przykład gdański)

2. mgr inż. Monika Kozłowska-Święconek, Biuro Rozwoju Wrocławia, prezentacja:
Koncepcja podstawowej sieci tras rowerowych we Wrocławiu, tworzenie i korzyści

3. Cezary Grochowski, Dolnośląska Fundacja Ekorozwoju, prezentacja:
Wrocław ma najwięcej ścieżek. Podstawowe wnioski płynące z analizy procesów wdrażania polityki rowerowej we Wrocławiu – czyli kilka słów o tym, dlaczego warto uczyć się na cudzych błędach

4. Daniel Chojnacki, Dolnośląska Fundacja Ekorozwoju, prezentacja:
Jelenia Góra – koncepcja tras rowerowych



Mówi prowodyr całego wydarzenia - Daniel Chojnacki:

Nie przypadkiem tematem mojej pracy dyplomowej jest Koncepcja tras rowerowych dla Jeleniej Góry. Wiąże się to zarówno z moją pasją dla rowerów jak również z miejscem pochodzenia oraz wykształceniem (Politechnika Wrocławska, wydział Budownictwo Lądowe i Wodne, specjalizacja Budowa Dróg i Lotnisk). Prezentacja mojego dyplomu podczas panelu była niewątpliwie dla większości jeleniogórzan najbardziej interesująca. Wywołał o­n wiele emocji: pojawiły się spore różnice w wyobrażeniu zgromadzonych jak powinna wyglądać dobra droga rowerowa i gdzie ma przebiegać. Cieszy mnie szczególnie podejście młodych projektantów, którzy wyrażają daleko idącą aprobatę dla traktowania tematu roweru z należytym mu szacunkiem i zrozumieniem, a nie po macoszemu jak to dzisiaj często ma miejsce. Teraz już wiadome jest i dla mnie, że pewnych pomysłów muszę mocno bronić, bo inaczej z rozsądnej Koncepcji nie za wiele dobrego wyjdzie.

Na nasze zaproszenie w panelu wzięła udział Monika Kozłowska-Święconek z Biura Rozwoju Wrocławia, które współtworzyło z rowerzystami Koncepcję tras rowerowych miasta. Zebrani goście mogli na własne oczy zobaczyć, że możliwa jest owocna i pozytywna współpraca miasta z organizacjami pozarządowymi - efektem ich pracy jest namacalny dokument regulujący i normujący kwestię strategii rowerowej dla miasta.

Następny panel w Jeleniej Górze zaplanowany jest na maj. Chcemy, aby do tego czasu udało się zaangażować pozostałe organizacje rowerzystów w Jeleniej Górze do udziału w projekcie i współpracy z miastem (istnieją tu cztery stowarzyszenia rowerowe). Z drugiej strony oczekujemy, iż radni określą politykę obraną względem ruchu rowerowego. Liczę, że wzorując się na wrocławskim przykładzie stworzenia Koncepcji, uda się w Jeleniej Górze ominąć błędy popełnione we Wrocławiu.



P.S. Kilka dni po panelu konsultowałem projekt z p. Czesławem Wandzlem, dyrektorem Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów. Pojawiają się konkretne, bardzo kuszące pomysły, chociażby przedłożenie zakończonej Koncepcji Prezydentowi i zatwierdzenia jej jako dokumentu regulującego przebieg tras w Jeleniej. Zabieg ten pozwoliłby przyjąć określoną strategię dla rozwoju ruchu rowerowego.

spacer
Drogi rowerowe po co komu?
Szanowny Panie! Rower to pojazd, a rowerzysta to kierujący pojazdem. Najlepsze rozwiązanie to szeroki (ok. 5,5 m) prawy pas jezdni (w Jeleniej Górze: ul. Wincentego Pola, Trasa Sudecka, Al. Wojska Polskiego itp.), ewentualnie pobocze utwardzone lub wspólny pas autobusowo-rowerowy na arteriach dwujezdniowych, a nie jakieś osobno wydzielone drogi rowerowe, które nie wiadomo komu i do czego mają służyć! Bo jadąc po jezdni wiadomo co i gdzie, co wolno a czego nie wolno, a kierowcy nie mogą człowieka po prostu przeoczyć. Po drogach rowerowych biegają piesi i psy, nie są one odśnieżane, bo całe pieniądze poszły na ich budowę, zamiast na utrzymanie. Nie trzeba się więc dziwić, iż rowerzyści wybierają jezdnię zamiast drogi dla rowerów... Pozdrawiam, Rowerzysta


ilosc komentarzy: 1
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2024 - 05 - 01
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale aktualności
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa