30 czerwca 2008
O słupie SIM na Legnickiej ciąg dalszyOtrzymaliśmy odpowiedź z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta na nasze pismo zapytujące o kwestię instalacji słupa oznakowania SIM w ciągu pieszo-rowerowym na ul. Legnickiej (przy b.zajezdni).
Niestety, oprócz rozwiania złudnych nadziei na jakąkolwiek poprawę sytuacji (prowadzenia ciągu przez teren b. zajezdni), zastosowania argumentacji typu " gdzie indziej jest jeszcze gorzej" i klasycznej spychologii, ZDiUM nie zadał sobie trudu odpowiedzi na postawione w piśmie pytania. A szkoda - bo skoro rzeczniczka ZDiUM zabiera głos w mediach w sprawach, od których następnie ZDiUM umywa ręce, to Zarząd powinien głęboko przemyśleć rolę swojego rzecznika. Poniżej rzeczone pisma:
Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta
ul. Długa 49, 53-633 Wrocław
Szanowni Państwo,
Niniejszym pismem zwracamy się do Państwa z prośbą o wyjaśnienie w świetle Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430), § 165 powodów lokalizacji słupa oznakowania drogowego SIM w ciągu pieszo – rowerowym na ul. Legnickiej, przy dawnej zajezdni tramwajowej.
Ponadto, uprzejmie prosimy o przybliżenie nam podstawy prawnej, na której opierają się twierdzenia pani Ewy Mazur, rzeczniczki wrocławskiego Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta, zacytowane w Gazecie Wyborczej z dnia 12-05-2008, w artykule dotyczącym słupa w ciągu pieszo-rowerowym przy dawnej zajezdni przy ul. Legnickiej, cytat: „ Ewa Mazur [...] wyjaśnia, że słup został wbity w chodnik, a nie w ścieżkę rowerową, więc rowerzyści na tym odcinku powinni jeździć ulicą lub schodzić z roweru i prowadzić go obok siebie”. Prosimy także o wyczerpujące wskazanie przesłanek które nie pozwoliły zainstalować oznakowania SIM w inny sposób, nie zagrażający rowerzystom i pieszym, a także wyjaśnienie, na jakiej podstawie (jakimi badaniami i analizami się kierowano) w uzasadnieniu nieuciążliwości słupa - cytat: „ nowy słup jest postawiony w linii z już istniejącym, więc dodatkowo nie utrudnia on ruchu”.
W sytuacji ignorowania podstawowych zasad bezpieczeństwa na ciągach rowerowych oraz działania na niekorzyść rowerzystów wnosimy o likwidację (bądź przesunięcie) ogrodzenia byłej zajezdni (jeśli konieczne wykup terenu), i poprowadzenia ciągu rowerowego przez teren byłej zajezdni (bezpośrednio, po najkrótszej linii od ścieżki za przystankiem autobusowym).
Prosimy o wyczerpującą odpowiedź na powyższy postulat. Równocześnie zwracamy Państwa uwagę na przestrzeganie terminu udzielania odpowiedzi wynikającego z art. 237 § 1 kpa w zw. z art. 244 § 1 kpa. Stosownie do przywołanych przepisów organ właściwy do załatwienia wniosku powinien załatwić wniosek bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. Z kolei zgodnie z art. 244 § 2 kpa o sposobie załatwienia wniosku zawiadamia się równocześnie wnioskodawcę.
Z poważaniem
Radosław Lesisz
Wrocławska Inicjatywa Rowerowa
Kopia do wiadomości:
Wydział Inwestycji Miejskich
Ul. G. Zapolskiej 2/4, 50-032 Wrocław
Wrocław, 24.06.2008 r.
Wrocławska Inicjatywa Rowerowa
ul. Białoskórnicza 26
50-134 Wrocław
Dotyczy:lokalizacji nośnika tablic SIM na ciągu pieszo - rowerowym na ul. Legnickiej.
Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta w odpowiedzi na pismo znak L.Dz.23/wir/08 z dnia 07.06.2008 r informuje, że słup będący nośnikiem tablicy SIM (System Informacji Miejskiej) został ustawiony na podstawie dokumentacji zatwierdzonej przez Dział Zarządzania Ruchem Urzędu Miejskiego, między dwoma sąsiadującymi słupami trakcyjnymi, w linii tych słupów. Światło chodnika na wysokości wszystkich wymienionych słupów jest jednakowe, zatem likwidacja słupa SIM nie zmieni w sposób istotny istniejącej sytuacji. Lokalizacje omawianego oznakowania SIM była przedmiotem analizy, która wskazała, że jest ona najkorzystniejsza dla właściwego prowadzenia kierunków ruchu dla informacji niesionych przez tablice SIM w świetle geometrii i organizacji ruchu na ul. Legnickiej w omawianym rejonie. Z uwagi na powierzchnię tablicy zarówno obecną jak i przyszłościową (konieczność dodania kolejnych kierunków jak np. do projektowanego stadionu) dobrano odpowiednią konstrukcję słupa i wzmocnionego fundamentu oraz uwzględniono istniejące uzbrojenie podziemne, mające istotny wpływ na budowę tego typu elementów infrastruktury drogowej. Odnośnie poprowadzenia ścieżki po terenie zajezdni tramwajowej informujemy, że w chwili obecnej nie ma takiej możliwości z uwagi na lokalizację torów bezpośrednio przy ogrodzeniu i wykorzystywanie układu torowego zajezdni zarówno obecne jak i w przyszłości przez komunikację tramwajową np. w przypadkach awaryjnych. Odnośnie istniejącej szerokości chodnika przylegającego do zajezdni informujemy, że zdajemy sobie sprawę z jej niedostatecznej szerokości. Zwracamy jednak uwagę, że nie jest to jedyne miejsce w mieście, gdzie w drodze kompromisu ze środowiskiem rowerowym i na wniosek tegoż środowiska, odstąpiono od rygorystycznego przestrzegania przepisów dotyczących szerokości chodników na których dopuszczono ruchu rowerowy wobec ograniczeń wynikających z istniejącej zabudowy, szerokości pasa drogowego czy też konstrukcji obiektu (np. Most Trzebnicki).
Wobec powołania w Wydziale Inżynierii Miejskiej stanowiska Oficera Rowerowego w konsultacji z przedstawicielami środowiska rowerowego Wrocławia, którego zadaniem jest prowadzenie we współpracy z przedstawicielami wymienionego środowiska spraw związanych z ogólnie pojętą komunikacją rowerową w mieście, prosimy o kierowanie tego typu wniosków do wymienionego Oficera.
Podpisano: Paweł Józefowicz
|