24 września 2010
Odkrywka na wałachW ostatnim czasie rozpoczęła sie odkrywka na wałach nadodrzańskich wokół Wielkiej Wyspy. Lecz jej mieszkańcy nie powinni się lękać. Pod Wyspą nie odkryto złóż cennych surowców. To melioranci odkrywają ciąg pieszo-rowerowy na Grobli Kanałowej, który w przeciągu niecałych czterech lat zmniejszył swoją szerokość o połowę. Dzięki zastosowaniu kostki betonowej.
Poniżej nasze pismo w tej sprawie do administratora tego terenu.
Do: Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrocławiu
Ul. Jana Matejki 5, 50-333 Wrocław
Dotyczy: trasy pieszo-rowerowej na grobli Kanałowej
Szanowni Państwo,
Wykonana w roku 2006 trasa pieszo-rowerowa pomiędzy mostami Swojczyckim i Jegiellońskimi na grobli Kanałowej została w ostatnich dniach poddana zabiegom pielęgnacyjnym, polegającym na „odkrywaniu” (usuwaniu roślinności i gleby z) zarośniętego ciągu pieszo-rowerowego na wale, który na skutek ekspansji przyrody został zawężony z 4 do ok. 1,5 - 2 metrów.
Wyrażając nasze słowa uznania dla zauważenia konieczności utrzymania tego ciągu w należytym stanie, pragniemy zwrócić uwagę, iż zabieg ten unaocznił fatalne skutki zastosowania nawierzchni z kostki betonowej na wałach.
Kostka betonowa – jak powszechnie wiadomo, jest bardzo niedobrym materiałem na ciągi rowerowe, nawet te o charakterze rekreacyjnym. Jest ona bowiem materiałem drogim, nietrwałym, a przede wszystkim powodującym spore obniżenie komfortu jazdy i z czasem także i bezpieczeństwa. Jak wynika z niemieckiego raportu Umwelt - und Prognose - Institut e.V. „UPI-Bericht 41" rowerzysta poruszający się po nawierzchni z kostki napotyka opory toczenia o 30% (dotyczy kostki bezfazowej) lub o 40% (dotyczy kostki fazowanej) większe niż w przypadku równej nawierzchni asfaltowej.
Załączone zdjęcia dowodzą, że nawierzchnia z kostek, która była już nierówna w momencie jej ułożenia (kostka ułożona na nietrwałej podbudowie „klawiszowała”, a także widniały szczeliny podłużne), uległa zupełnej degradacji, zwłaszcza tam, gdzie nastąpiła najsilniejsza erozja. Nawierzchnia z masy bitumicznej na odpowiedniej podbudowie zapewne nie wymagałaby takich nakładów na utrzymanie i przetrwałaby znacznie dłużej w dobrym stanie.
Z uwagi na obecny zły stan nawierzchni tego ciągu pieszo-rowerowego, pragniemy dowiedzieć się:
- W jaki sposób planują Państwo doprowadzić stan nawierzchni na wale do stanu używalności? Obecny jej stan jest fatalny, choć od mementu wykonania minęło zaledwie 4 lata. Jest to wynik zastosowania nietrwałej i o kiepskiej podbudowie nawierzchni z kostki betonowej.
- Czy (i kiedy) planują Państwo modernizację nawierzchni i wymianę kostki betonowej na masę bitumiczną, która jest tańsza (także w utrzymaniu), trwalsza, a przede wszystkim wygodniejsza dla użytkowników (nie tylko rowerzystów, ale także rolkarzy, osoby na wózkach i w wózkach)?
- Czy planują Państwo w najbliższym czasie (w roku 2010 lub 2011) inwestycje w nawierzchnię korony wałów, grobli, czy na międzywalu, na terenie Wrocławia? Jeśli tak, to w jakiej technologii?
Z poważaniem
Radek Lesisz
Wrocławska Inicjatywa Rowerowa
Rower biodegradowalny
rower biodegradowalny, 100% recyclingRobert Górski |
|