link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

prasa
2009 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 60 |
  6. 61 - 72 |
  7. 73 - 84 |
  8. 85 - 96 |
  9. 97 - 108 |
  10. 109 - 109 |
  min min min min min min min min min min min min
30 września 2009

Rowerzyści walczą o swoje prawa: chcą zmian w Ustawie o ruchu drogowym (30.09.2009) gp24.pl

Rowerzyści w całej Polsce zbierają podpisy pod zmianami w Ustawie o ruchu drogowym. Mają one dać bezpieczeństwo tym, którzy poruszają się na dwóch kółkach.

Rowerzyści prowadzą akcję po patronatem wrocławskiej posłanki Ewy Wolak (PO), szefowa parlamentarnego zespołu do spraw rozwoju komunikacji i turystyki rowerowej.

– Pomysł wyszedł od ogólnopolskiego ruchu Inicjatywa Miasta dla Rowerów. Znajdzie swoją drogę legislacyjną jako inicjatywa poselska. To znacznie przyspieszy prace nad zmianą prawa – stwierdza Marcin Hyła z IMdR.

Zdaniem IMdR polskie prawo jest pełne luk, jeżeli chodzi o sprawy związane z rowerami, a ich doprecyzowanie pozwoli na bezpieczniejsze poruszanie się na dwóch kółkach.

Akcja ma na celu wprowadzenie do ustaw m.in. takich pojęć jak: pas ruchu dla rowerów czy śluza rowerowa (oznakowane miejsce na jezdni przy wylocie skrzyżowania, służące do oczekiwania na możliwość kontynuacji jazdy).

Chodzi także o zdefiniowanie pojęć – co to jest rower wielośladowy (by można było na nim jeździć legalnie), riksza, rower z niewielkim wspomaganiem elektrycznym, a także zezwolenie na korzystanie z chodnika w razie złych warunków pogodowych, czy jazdę parami obok siebie o ile nie utrudnia to ruchu innym użytkownikom dróg. Inną proponowaną zmianą jest przywrócenie pierwszeństwa przejazdu rowerzystom przed samochodami skręcającymi i opuszczającymi drogę, której część stanowi ścieżka rowerowa.

Specjaliści oceniają proponowane zmiany pozytywnie

– Uregulowanie pewnych kwestii jest bardzo istotne, są luki w prawie, one powodują, że rowerzyści są czasem karani za wykroczenia tylko dlatego, że takie jest prawo – stwierdza Marek Komodołowicz, szef słupskiej drogówki.

Jednak ich zdaniem, żeby zmiany w prawie były skuteczne, trzeba poprawić infrastrukturę rowerową. – Oczywiście trzeba poprawić i umocnić bezpieczeństwo tego uczestnika ruchu, który powinien być bardziej chroniony niż obecnie – mówi Zbigniew Wiczkowski, szef słupskiego Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego.

– Jednak wprowadzenie takiego przepisu, dającego rowerzystom pierwszeństwo może być dla nich niebezpieczne, ponieważ wymagałoby zmiany przyzwyczajeń kierowców.

Marcin Hyła stwierdza jednak, że zmiana przepisów pozwoli właśnie na budowę lepszej infrastruktury.
– Przykładowo mamy pojęcie pasa rowerowego w prawie budowlanym, tymczasem nigdzie nie jest zdefiniowane co to tak naprawdę jest – mówi Hyła. – Musimy to wszystko uporządkować, jeżeli chcemy myśleć, że w Polsce obowiązują standardy europejskie.

Żeby podpisać petycję najlepiej wejść na stronę http://www.petycje.pl/4441 i wypełnić. Akcja trwa do piątku.

Statystyki

Polska to kraj, w którym rocznie ginie najwięcej rowerzystów. Na milion mieszkańców rocznie przypada 16 zabitych rowerzystów. Tymczasem w Unii Europejskiej wskaźnik wynosi jedynie 4.

Michał Kowalski

http://www.gp24.pl/



ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2025 - 06 - 01
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale prasa
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa