01 stycznia 2009
Amsterdam i Groningen: kolejne rowerowe rekordyJak podaje portal Fietsberaad.nl miasto Groningen zanotowało duży wzrost ruchu rowerowego w minionym, 2008 roku. (Przypomnijmy – jest to miasto w północnej Holandii, gdzie ponad 50% wszystkich podróży w mieście odbywa się na rowerze).
Po 46 najważniejszych trasach rowerowych Groningen porusza się obecnie 216.000 rowerzystów w ciągu dnia (po najbardziej zatłoczonej - De Korreweg, przejeżdża 14.000 rowerzystów dziennie). W stosunku do roku 2007 jest to skok o 9%. Aby wykluczyć czynnik pogodowy, mogący uchodzić za głównego sprawcy tego wzrostu, porównano ilości opadów w obu latach – okazało się, iż były prawie takie same.
W nadchodzących latach rowerzyści w Groningen mogą liczyć na jeszcze więcej udogodnień – na lata 2009 i 2010 gmina zarezerwowała na ten cel w budżecie 4,7 mil. euro (co, jak łatwo policzyć, daje prawie 20 mil. zł).
Za: http://www.fietsberaad.nl/
W Amsterdamie natomiast obliczono, że każdy mieszkaniec w latach 2005-2007 0,87 razy dziennie wsiadał na rower i 0,84 razy dziennie siadał za kółkiem. Oznacza to, że rower po raz pierwszy w historii stał się najbardziej popularnym środkiem transportu w tym mieście.
Chociaż w roku 2006 Amsterdamczycy wykonali na rowerze „tylko” 2 mil podróży po mieście, jest to o 8% mniej niż w 1990 roku. Dzieje się tak dlatego, że ilość podróży na osobę spadła tu z 3,6 na 3,1. Zwłaszcza na obszarze wewnątrz ringu, czyli tzw. starym mieście.
Liczba przemieszczeń samochodem we wszystkich częściach miasta spadła względem roku 1990 o 14%, podczas gdy ruch rowerowy tylko wewnątrz ringu wzrósł o 36%. W centrum rower używany jest najczęściej (41%, względem średniej 28%), auto zaś najmniej (18%, względem średniej 28%). Zasługą tego jest restrykcyjna polityka parkingowa prowadzona od lat 90-tych.

Podróże z rozbiciem na lata i lokalizację: centrum, stare miasto, peryferie
Za: http://www.fietsberaad.nl/
Tłum. R. Lesisz
|