link_mdr


doreta bez recepty
duomox bez recepty
izotek bez recepty

prasa
2010 :
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 54 |
  min min min min min min min min min min min min
18 marca 2010

Rozmowa z Marcinem Hyłą, przedstawicielem GDDKiA (17.03.2010) eurofunds.org

Polska jest jednym z państw UE, które nie posiada krajowej polityki rowerowej. Polskie przepisy dotyczące ruchu rowerowego odbiegają od standardów europejskich. Około 80% budowanych dróg rowerowych ... nie spełnia tych standardów i nie jest żadnym ułatwieniem dla ruchu rowerowego. Głównym tego powodem jest przede wszystkim brak fachowej wiedzy oraz ogromny opór wprowadzania już istniejących, sprawdzonych rozwiązań w innych krajach Unii Europejskiej.

Panie Marcinie dziś odbywa się konferencja „Rowerowa Polska - Rowerowa Europa" sztab ludzi się tutaj dziś zebrał. Co wy robicie?
Z jednej strony podsumowujemy to co się działo przez kilkanaście ostatnich lat, a z drugiej strony szykujemy się do zmian przepisów, które wreszcie zaczną rozumieć rowerzystów i pozwolą nam bezpiecznie poruszać się po jezdni. Przez ostatnie kilkanaście lat polskie miasta szły w zupełnie innym kierunku niż miasta na świecie

Czyli , w jakim?
Były nieprzyjazne dla rowerzystów. Jednocześnie organizacje dla rowerzystów w bardzo różnych ośrodkach miejskich w Polsce starały się o to, żeby rowerzystom można było być.
Można było bezpiecznie jeździć. W tej chwili jesteśmy w takiej sytuacji , że te wszystkie doświadczenia zebrane przez kilkanaście lat staramy się zamienić w nowe, lepsze przepisy prawa o ruchu drogowego, prawa budowlanego. Uczymy także rozmawiać ze sobą, bo mamy doświadczenia z samorządami natomiast z rządem tak jak rowerzyści w Republice Federalnej Niemiec to jeszcze nie mieliśmy.

Większość krajów Unii Europejskie ma politykę rowerową, jak to wygląda w Polsce?
W Polsce była to dotychczas absolutna egzotyka. Chociaż ten przykład z Generalną Dyrekcją, która pokazuje, że coś się zmienia. Trzeba pamiętać, że Polska jest takim chorym człowiekiem Europy. Mamy największa śmiertelność rowerzystów we wszystkich krajach Unii Europejskiej bo jest prawie 16 zabitych na 1 mln mieszkańców rocznie. To jest cztery razy więcej niż w Unii.

Dlaczego więc przez 18 lat nic w tej sprawie nie robiono?
Dopiero teraz rząd zaczyna coś robić, dopiero teraz okazuje się, że nasze doświadczenia zebrane w samorządach mogą być wykorzystywane. Myślę, że to będzie trzeba zrobić. Oczywiście stworzyć politykę rowerową, zmienić przepisy no i promować rower. Bo rower to jest wolność, to jest same zdrowie. Potrzebujemy jeszcze infrastruktury, ale na to są potrzebne pieniądze. Myślę, że to zaczyna się tworzyć.

Wiemy, już że nastąpi nowelizacja polskiego prawa w zakresie ruchu drogowego w kontekście standardów europejskich, czego ona będzie dotyczyła?

Umowa, która Polska podpisała w latach 80- tych. Ta umowa nazywa się Konwencją Wiedeńska o ruchu drogowym. To jest taki międzynarodowy kodeks drogowy, którego wszystkie strony zobowiązały się przestrzegać. Ta konwencja ma w polskim systemie prawnym szczególne miejsce. Bowiem z Konstytucji wynika, że jej moc jest większa niż większości ustaw. Za tą konwencją stały również doświadczenia innych krajów, które motoryzowały się płynnie i wszystkie problemy, które my mamy obecnie - to one przećwiczyły przez te przynajmniej kilkanaście lat temu.
Obecnie konieczne jest wyczyszczenie przepisów. Nie może być tak, ze ustawa mówi jedno, a konwencja mówi dokładnie co innego. To jest jedna rzecz. Natomiast druga rzecz to jest cała masa przepisów już nie wynikających z umów międzynarodowych natomiast po części z rozwoju technologii. Po części ze zdrowego rozsadką, a po części z wyników badań nad bezpieczeństwem ruchu na świecie.

Co dadzą nam te zmiany w tych przepisach?
Zmiany w przepisach to panaceum, one tak naprawdę z jednej strony pozwolą na lepszą edukację. Wyjaśnią pewne problemy, pozwolą również zmieniać rozporządzenia (to jest bardzo ważne) i budować lepszą infrastrukturę rowerową.

Czy 18 marca , czyli za 3 dni odbędzie się pierwsze czytanie poselskiego projektu zmian ustawy Prawo o Ruchu Drogowym?
Tak, projekt ustawy o ruchu drogowym wynegocjowany wcześniej z ministerstwem trafią jako przedłożenie poselskie. Zresztą projektów o zmianie w Prawie o Ruchu Drogowym jest znacznie więcej. W Komisji Infrastruktury będzie pierwsze czytanie czterech projektów poselskich w tym właśnie tego jednego dotyczącego spraw rowerowych.


15 marca w gmachu Sejmu odbyła się międzynarodowa konferencja : „Rowerowa Polska - Rowerowa Europa. Korzyści ze współpracy społecznej podczas realizacji polityki transportowej w miastach". W spotkaniu uczestniczyli parlamentarzyści, urzędnicy Ministerstwa Infrastruktury, samorządowcy, którzy debatowali nad tym co robić, zwiększyć ruch rowerowy w Polsce.


Rozmawiała Anna Królikowska, redaktor KFE, 15 marca br.
Źródło: EUROFUNDS



ilosc komentarzy:
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ - dnia 2024 - 05 - 18
     
   
lista pozostałych artykułów w dziale prasa
  1. 1 - 12 |
  2. 13 - 24 |
  3. 25 - 36 |
  4. 37 - 48 |
  5. 49 - 54 |
  1. Do stojaka dla rowerów dotrzesz tylko na piechotę (14-05-2010) GW
  2. Wrocław: Można wsiąść z rowerem do tramwaju i autobusu (21-06-2010) SP-GW
  3. Ścieżek rowerowych deklaracje nie zbudują. To za mało (10.12.2010) GW
  4. "Rowerowy prezydent" - Wrocław. Jest polityka, potrzeba pieniędzy (18.11.2010) polskanarowery.pl
  5. Kolarskie zmagania na trasie AOW (09.11.2010) tuwroclaw.com
  6. [POZNAŃ] Ul. Masztalarska: legalnie rowerem pod prąd! (05.09.2010) srm.eco.pl
  7. Unia daje 48 mln zł na trójmiejskie ścieżki rowerowe (05.09.2010) trojmiasto.pl
  8. Od pedałowania do pracy (ekonomiaspoleczna.pl)
  9. W szprychach mody (30-08-2010) gazeta.pl
  10. Czy speedrower wróci do Wrocławia? (07-08-2010) mmwroclaw.pl
  11. Najniebezpieczniejsze ścieżki rowerowe w mieście (02-08-2010) tuWroclaw.com
  12. Wakacje z "Gazetą", czyli Vademecum globtrotera (02-08-2010) GW
 
home
o nas
działania i opinie
miasto
rekreacja
biblioteka
warto wiedzieć
aktualności
prasa